Samfund

Ny kampagne: Flere borgere skal tilbage i busserne

Skilte rundt omkring i kommunen skal gøre opmærksom på den nye kampagne. Foto: Guldborgsund Kommune

Passagernedgang skal vendes til opgang, hvis der ikke skal skæres i de lokale busruter. Derfor er Guldborgsund Kommune gået sammen med Movia om en kampagne, der forhåbentlig kan få de tabte passagerer tilbage igen – og gerne flere til.

Busserne kører flittigt rundt i Guldborgsund Kommune. Men buspassagererne er blevet knap så flittige til at bruge bussen. Antallet af buspassagerer er i gennemsnit faldet med 10 procent siden corona ramte landet i 2020. Det er en nedgang, der kan mærkes i tabte billetindtægter, så nu søsætter Guldborgsund Kommune sammen med Movia en kampagne, der skal vinde de tabte passagerer tilbage, og gerne få flere nye med om bord. Det skriver kommunen i en pressemeddelelse onsdag

For det er dyrt at have halvtomme og nogle gange helt tomme busser kørende rundt, lyder meldingen.

– Udgifterne til busdrift er steget markant. I år har vi fået en ekstraregning på cirka 2,3 millioner kroner for at have de samme buslinjer kørende de samme steder og i de samme intervaller. Så regningen er dyr.  På nogle linjer giver kommunen op til 100 kroner i tilskud for hver passager pr. tur. Det regnestykke håber vi at kunne rykke på. For lige nu ser vi desværre nok ind i nedskæringer, hvis ikke flere af vores borgere begynder at bruge bussen. Det vil vi meget gerne undgå, og derfor søsætter vi nu denne kampagne, siger formand for Teknik, Klima og Miljøudvalget, Annemette S. Johnsen.

Flere tiltag i løbet af sommeren

Kampagnen kommer til at køre sommeren over, og undervejs vil der være flere tiltag, der skal gøre opmærksom på, at man skal bruge busserne, hvis ikke de skal forsvinde. Det handler ikke nødvendigvis om at borgerne skal udskifte bilen med bussen. Hvis flere begynder at tage bussen bare en gang imellem, vil det have en stor effekt. For eksempel en tur om måneden til og fra job eller en tur til stranden eller andre udflugtsmål.

– Vi har investeret i elbusser på de kommunale buslinjer, så derfor er der også en stor klimafordel, hvis flere bare en gang imellem skifter benzinbilen ud med bussen. Så foruden en mere solidarisk fordeling af regningen, så er der også andre fordele ved at få flyttet de 10 procent og selvfølgelig gerne flere tilbage i busserne, siger udvalgsformanden.

De 10 procents passagernedgang er ikke kun gældende i Guldborgsund Kommune. Det er en generel tendens i kommunerne, og derfor er Movia også nysgerrige på effekten af kampagnen i Guldborgsund, som er det første sted, hvor en sådan kampagne udrulles i Movias dækningsområde.

– Da Guldborgsund Kommune spurgte os, om vi ville hjælpe med at promovere de lokale busser, sagde vi selvfølgelig ja med det samme. Både for klimaet og for trængslen på vejene er det enormt vigtigt, at vi flytter flere mennesker over i den kollektive transport, men det er også vigtigt for busserne selv og økonomien i en kommune. For hvis der ikke er nogen, der bruger bussen, ja så kan det ikke betale sig for en kommune at blive ved med at betale Movia for at køre den, påpeger Marlene Holmgaard Fris, direktør for Kunder og Kommunikation i Movia og tilføjer:

– Det her er den første kampagne af sin slags, og derfor ser vi i Movia naturligvis med stor spænding på, hvad kampagnen i Guldborgsund Kommune kan føre med sig af resultater.

4. august vil repræsentanter fra Movia og Guldborgsund Kommune tage en rigtig bus med til Late Night i Nykøbing, hvor de vil fortælle meget mere om buskørsel og dele ud af de små fifs, som mange ikke kender til, men som kan gøre livet lettere som kommende passager.

 

Kommentarer